De omzet steeg met 0,3 procent tot 1,153 miljard euro. Dat maakte het concern
woensdag bekend.

Ook de HEMA heeft het afgelopen jaar te maken gekregen met een verslechterd
economisch klimaat, een scherpe daling van het consumentenvertrouwen en de
btw-verhoging die drukt op de winstmarges.

Gordijnen doen het minder

Gezien die omstandigheden zegt topman Ronald van Zetten tevreden te zijn over
de resultaten. De HEMA heeft het "goed gedaan", vindt hij.

Dat consumenten beknibbelen op hun uitgaven, is onder meer te merken bij
producten voor de decoratie van huizen, zoals gordijnen. Voedsel blijft het
goed doen, vooral ook in de eigen restaurants waar het ontbijtje voor 1 euro
een hit is en ook het onlangs geïntroduceerde 4-uurtje (koffie of thee met
gebak eveneens voor de eenheidsprijs van 1 euro) klanten trekt.

Modieuze kleding

Mode bij de HEMA hangt traditioneel op producten als T-shirts, sokken en
onderbroeken en die blijven goed lopen "want sokken heeft iedereen nodig",
aldus een woordvoerster in een toelichting. Het concern kijkt met enige
spanning naar de resultaten van eind vorig jaar ingezette koers om ook
modieuze kleding (‘fashion’) te gaan verkopen.

HEMA verwacht ook in 2013 het hoofd te moeten bieden aan "de crisis",
maar spreekt geen concrete verwachtingen uit voor omzet en winst.

Het concern, sinds 2007 eigendom van de Britse investeringsmaatschappij Lion
Capital, telt 638 winkels, waarvan 517 vestigingen in Nederland en 121 in
het buitenland.

Lees ook:

HEMA ontsloeg vrouw met hoofddoek onterecht

Hema introduceert easy-to-wear hoofddoek

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl